Introductie

Geld verdienen. Voor de medewerker en het bedrijf belangrijke behoeften. Met een arbeidsrelatie vinden zij elkaar. De deal is rond, beide tevreden. Of nog niet?
De wijze waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd wordt steeds belangrijker. Het bedrijf wil hogere productiviteit en omzet. De medewerker zet zich hiervoor in maar verwacht ook waardering, ontwikkeling en autonomie. Behoud je mensen en toon leiderschap.

Medewerkers in hun kracht

Groeien en bloeien is het gezamenlijke doel. Betrokkenheid de oplossing.

  • De medewerkersbetrokkenheid in Nederland is laag. Volgens Gallup’s State of the global workplace (2013) is 9% van de medewerkers betrokken.
  • Zij tonen meer inzet (+57%) en blijven de werkgever trouw (+87%) (1)
  • Per betrokken medewerker levert dit zo’n $2.000,- op. (2)
  • Bij 30% van de niet-betrokken medewerkers ligt de oorzaak bij de manager.
  • Slechts 35% van de managers zijn betrokken
  • Slechts 10% van de managers heeft de vaardigheden om medewerkers aan te sturen (1).

“Ik werk hier om dat ik mij verbonden voel met de purpose van het bedrijf en ik de mogelijkheid krijg mij voortdurend te ontwikkelen. Door autonoom (samen) te werken aan projecten die goed aansluiten bij mijn ambitie, altijd en overal. De ruimte die ik krijg, vertaalt zich direct in mijn inzet voor het bedrijf”.

Betrokken medewerkers zijn diegene die zich verbonden voelen met, enthousiast zijn over en commitment tonen richting het werk en hun werkgever. Zij leveren een positieve bijdrage aan de organisatie in de vorm van innovatie, groei en winst. Dus aan de slag!

Initiatieven

Betrokkenheid tonen is handelen vanuit de behoeften van jouw medewerkers, naast die van het bedrijf. Zonder grote investeringen ontstaan resultaten als een hogere productiviteit per werknemer, loyale werknemers en een verbeterde reputatie van jouw bedrijf door de bijdrage die het levert aan maatschappelijke vraagstukken.

Met de volgende initiatieven kun je de betrokkenheid van medewerkers in jouw bedrijf vergroten.

Ontwikkel een inwerkprogramma

Met een faciliteren van een inwerkprogramma geef je medewerkers de informatie, relaties (volgens One study stijgt de betrokkenheid naarmate de medewerker meer vrienden heeft op de werkvloer) en middelen om comfortabel en zelfverzekerd aan de slag te gaan. Een goed inwerkprogramma zet de toon voor de werkperiode die komen gaat. Een slechte start kan dan ook leiden tot vroeg vertrek.
Het maken van een ontwikkelplan is hierbij een belangrijk initiatief. Lees meer>

Bevorder autonomie

Het uitoefenen van controle, ofwel “micromanaging”, kan schadelijk zijn voor je bedrijf. One business stelt naar aanleiding van onderzoek dat het micromanagen van medewerkers een negatief effect heeft op hun moraal (68%), productiviteit (55%) en hiermee hun betrokkenheid. Stel liever kaders (doel, organisatiecultuur, planning), geef vrijheid en coach waar nodig.

Waardeer medewerkers (en andere stakeholders)

Een compliment, een bedankje, een groet, aandacht geven aan een verjaardag zijn allemaal toegankelijke mogelijkheden om medewerkers extra te waarderen voor het werk wat zij doen. Medewerkers nemen tot twee keer sneller ontslag als zij niet worden gewaardeerd.

Laat medewerkers een bijdrage leveren aan een goed doel

Het steunen van een goed doel, met acties of vrijwilligerswerk onder werktijd, zorgt niet alleen voor betrokkenheid met de (internationale) gemeenschap, maar ook met medewerkers.
Laat medewerkers met hun unieke eigenschappen het verschil maken voor anderen. Het creëert geluk, gezondheid en loyaliteit. Daarnaast ontwikkelen of versterken zij hiermee hun persoonlijk leiderschapsvaardigheden. Wat is het goede doel van jouw bedrijf?

Bevorder de zichtbaarheid

Stel gezamenlijk doelen en maak de bijdragen van medewerkers aan het grotere geheel inzichtelijk. Het zorgt voor inzet en waardering, zeker als hun bijdrage zichtbaar is in het bedrijf, bijvoorbeeld via de verschillende communicatiekanalen.