Persoonlijk leiderschap levert een positieve bijdrage aan jouw mentale gezondheid. Want als jij in je kracht staat, dan kun je de wereld aan. Jouw leven, jouw route, jouw kracht.

Mentale gezondheid is ‘een toestand van welzijn waarin het individu zijn of haar eigen capaciteiten realiseert, de normale spanningen van het leven aankan, productief en vruchtbaar kan werken en in staat is om een bijdrage te leveren aan zijn of haar gemeenschap‘. 

Wereldgezondheidsorganisatie

Met het ontwikkelen van jouw persoonlijk leiderschap ontdek je wie je bent, waar je naar toe wilt en hoe je daar komt. Je leert jezelf te leiden op jouw route naar morgen. Hindernissen te overwinnen en door te zetten. Met het verwezenlijken van jouw droom of doel als bestemming.

Iedereen heeft een eigen uniek pad. Gevormd door wie we zijn en wat we hebben meegemaakt. Je kunt er anderen mee inspireren of juist van anderen leren omdat ze hun ervaring met je delen. Vergelijk nooit. Vlucht nooit. Dat is niet alleen niet goed voor je (mentale) gezondheid, je wordt er ook geen leuker persoon van.

  • Je gaat anderen pesten, jaloers gedrag gaan vertonen richting diegene die wel op hun eigen route blijven.
  • Jouw unieke eigenschappen, die jou van binnenuit laten stralen, blijven onbenut. Je maakt geen verschil en voelt je niet voldaan.
  • Je zit niet lekker in je vel en het is moeilijker om positief te blijven.
  • Je bereikt je bestemming later omdat je geen zin of moed hebt om je in te zetten.

Als je van binnenuit schijnt, heb je geen spotlight nodig.
Durf te dromen“.

Durf te dromen, Djamila en Jolein. Misfit 3

Dat laat jij toch niet gebeuren? Met de volgende tips blijf jij in je kracht én mentaal gezond.

  1. Hou van jezelf en volg altijd je hart.
  2. Stel realistische doelen om je dromen te verwezenlijken. Stel ze bij als het niet lukt.
  3. Verzamel mensen om je heen die er altijd voor je zullen zijn. En die je terug op jouw route brengen. Kwaliteit boven kwantiteit!
  4. Weet hoe je rust vind in je hoofd en kunt omgaan met stress. Bewegen, knuffelen, schrijven, bewegen en lachen helpen goed. Laatstgenoemde stimuleert je immuunsysteem, ontspant je lichaam, verlicht pijn en reduceert stress.
  5. Zorg goed voor je lijf (genoeg slaap, gezond eten, vermijden van alcohol en drugs)
  6. Maak het verschil voor een ander, bijvoorbeeld door iemand te helpen of vrijwilligerswerk te doen. Het geeft je een goed en voldaan gevoel.
  7. Verander de inrichting van je huis, kies eens een andere route of ontdek een nieuwe winkel, terras of stad.
  8. Vraag om professionele hulp als je dat nodig hebt. Absoluut geen teken van zwakte. Krachtig juist!

Ontdek je route en bereik je bestemming

Met de De route naar morgen: Werken aan persoonlijk leiderschap ontdek jij jouw route en leer je alle vaardigheden die je nodig hebt om jouw dromen te verwezenlijken. Nu verkrijgbaar in onze winkel!

Inspiratie

National Mental Health Association/National Council for Community Behavioral Healthcare.
De route naar morgen: Werken aan persoonlijk leiderschap. Boukje van der Pant, 2021.