Introductie

Geld verdienen. Voor de medewerker en het bedrijf belangrijke behoeften. Met een arbeidsrelatie vinden zij elkaar. De deal is rond, beide tevreden. Of nog niet?
De wijze waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd wordt steeds belangrijker. Het bedrijf zet in op hogere productiviteit, omzet en winst. De medewerker wil daarentegen waardering en persoonlijke groei.

Vaak vinden zij elkaar, maar in toenemende mate ook niet. Het aantal meldingen van overspannenheid en burn-out als beroepsziekte is bijvoorbeeld in de periode 2005-2015 met 90% gestegen. Stress op de werkvloer is inmiddels beroepsziekte nummer 1 en het gevolg van onder andere het gebrek aan betrokkenheid. De toename aan diversiteit, het gebrek aan autonomie, de verharding van de maatschappij en veranderende wet- en regelgeving zorgen er volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onder andere voor dat medewerkers niet in hun kracht functioneren.

Maar ook de manager levert een bijdrage.

  • Slechts 10% van de managers heeft de vaardigheden om medewerkers aan te sturen.
  • Slechts 35% van de managers zijn betrokken
  • Bij 30% van de niet-betrokken medewerkers ligt de oorzaak bij de manager.
  • De medewerkersbetrokkenheid in Nederland is laag. Volgens Gallup’s State of the global workplace (2013) is 9% van de medewerkers betrokken.

Medewerkers weer in hun kracht!

Om medewerkers in hun kracht te krijgen én houden moet het anders! Het is tijd voor nieuwe spelregels.
Groeien en bloeien is het gezamenlijke doel. Betrokkenheid de oplossing.

Wie is de betrokken medewerker?

“Ik werk hier om dat ik mij verbonden voel met de purpose van het bedrijf en ik de mogelijkheid krijg mij voortdurend te ontwikkelen. Door autonoom (samen) te werken aan projecten die goed aansluiten bij mijn ambitie, altijd en overal. De ruimte die ik krijg, vertaalt zich direct in mijn inzet voor het bedrijf”

Betrokkenheid in bedrijf

Zij zijn diegene die zich verbonden voelen met, enthousiast zijn over en commitment tonen richting het werk en hun werkgever. Zij leveren te allen tijde een positieve bijdrage aan de organisatie in de vorm van innovatie, groei en winst. Zij ontwikkelen nieuwe producten en diensten en genereren nieuwe ideeën en klanten. Hiermee dragen zij bij aan economische groei en nieuwe banen.

Daarnaast:

  • Tonen zij meer inzet (+57%) en blijven de werkgever trouw (+87%).
  • Levert dit per betrokken medewerker zo’n $2.000,- op.

Betrokkenheid gaat verder dan maatregelen als Het Nieuwe Werken. Het is een strategie waarmee het bedrijf zich kan (blijven) aanpassen aan de versnelde dynamiek. Door te handelen vanuit de potentie van jouw medewerkers creëer je empowerment, met positief effect op de cultuur, de innovatiekracht en de reputatie van de organisatie.Zonder grote investeringen ontstaan resultaten als een hogere productiviteit per werknemer, loyale werknemers en een verbeterde reputatie van jouw bedrijf door de bijdrage die het levert aan maatschappelijke vraagstukken.

Betrokkenheid vandaag biedt bedrijfscontinuïteit Naar Morgen.

De route Naar Morgen

  1. Organiseer een mastermind, bijvoorbeeld met koplopers, HR, OR en een directielid. Bespreek de ambitie.
  2. Volg de Leergang Organisaties naar betrokkenheid voor inspiratie en mogelijkheden om de betrokkenheid met medewerkers te vergroten en registreer voor online coaching en inspiratie van andere organisaties.
  3. Ontwerp een programma, onder andere met de uitvoering van een betrokkenheidsonderzoek.
  4. Ontwikkel de leiderschapsvaardigheden van leidinggevenden met de leergang duurzaam leiderschap in de organisatie en/of start een mastermindgroep of neem deel aan de mastermindgroep Persoonlijk leiderschap voor leidinggevenden.
  5. Start en vraag om feedback.
  6. Meet de impact, evalueer en pas aan.

Indien wenselijk, kunnen wij het proces begeleiden in jouw bedrijf.

Hulpmiddelen

Naar Morgen

Wij brengen betrokkenheid.

Vanuit onze motivatie om ieders potentieel te benutten is het ons hoogste doel om een context te creëren waarin jullie medewerkers op een dusdanige wijze waarderen, dat zij het ouderschap naar ieders behoefte kunnen invullen én zich continu, op een toegankelijke, wijze kunnen blijven ontwikkelen.

Hiervoor inspireren en begeleiden wij met initiatieven die leiderschap bevorderen; initiatieven die mensen samenbrengen, in hun kracht zetten en waarmee de wereld een beetje beter achterblijft.

De eindbestemming is helder: Impact!

Bronnen

PWC, Millennials at work, 2010
James O’Brien, PhD. Amex Open Forum
State of the workplace, Gallup 2013