Nieuwe naam, dezelfde uitdaging; veel medewerkers zijn al jaren niet betrokken. De term “quiet quitting”, in juli gespot in een filmpje op Tiktok en inmiddels meer dan 3 miljoen keer bekeken (de hashtag zelfs bijna 13 miljoen), heeft sindsdien aan bekendheid een vlucht genomen.

De boodschap ‘werken is niet leven’ komt op een moment dat organisaties kampen met tekorten aan personeel. De millenials en generatie Z, die al jaren strijden voor nieuwe spelregels op de werkvloer, zullen zich vast en zeker herkennen in de boodschap op een moment dat hen wordt gevraagd om juist méér te doen als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt.

Signalen waaraan leidinggevenden “quiet quitters” (of gewoon niet-betrokken medewerkers) kunnen herkennen zijn: Alleen het broodnodige doen, (vaak) nee zeggen en weinig communicatie.

Aan de slag

Hype of hindernis. Hoe dan ook een mooie kans om meer aandacht te besteden aan de leiderschapsontwikkeling van leidinggevenden. Voor loyale, gemotiveerde medewerkers die zich willen inzetten voor jouw bedrijf. Meer luisteren, inleven, ruimte geven voor zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Zodat ze medewerkers in hun kracht zetten, het verschil maken. Door ze los te laten en ze, bevlogen en wel, het leven te laten leiden van hun dromen. Want dát is de essentie. Gewoon door samen te werken.

****

Leiders houden mensen bevlogen. #naarmorgen


Ook interessant