In het kader van “never let a good crisis go to waste” (Winston Churchill), biedt de covid-19 pandemie, of coronacrisis, een uitstekende kans om te werken aan je mentale gezondheid.

We geven je tien tips die ervoor zorgen dat jij blijft lachen tijdens deze crisis.

  1. Onderhoud je sociale contacten en besteed meer tijd aan je geliefden. De contacten zorgen volgens onderzoek voor meer geluk en hebben een positieve impact op je levensstijl.
    Maak gebruik van de online mogelijkheden of spreek af met anderhalve meter afstand.
  2. Help anderen. Onderzoekers in Zwitserland hebben aangetoond dat iets goeds doen voor een ander veranderingen in de hersenen teweeg brengt en we ons gelukkiger voelen. Anderen zorgen vervolgens ook voor jou. want ‘what cames around goes around’.
  3. Creëer genietmomentjes. Stap de natuur in, ga in bad, beweeg, kijk een film, kook uitgebreid, lees een boek of wat jij maar fijn vindt. Door deze momentjes daalt je stress niveau waardoor je minder kans op chronische ziektes hebt en zul je een betere kwaliteit van je leven ervaren.
  4. Blijf bewegen! Bewegen is gezond voor lichaam én geest. Ondacks de sluiting van de sportverenigingen en sportscholen kun je nog genoeg doen om in beweging te blijven. Zoals workouts, wandelen, hardlopen, dansen, (online) yoga- of pilatesles.
  5. Tijd om meer over jezelf te ontdekken. Wat is je purpose? Wat zijn je waarden en normen en (nieuwe) tradities? Wat zijn je passies en hobbies? Wat zijn je talenten en hoe wil je deze inzetten, thuis en op het werk? Welke vaardigheden beheers je en welke wil je nog ontwikkelen? Er is altijd nog genoeg over jezelf te ontdekken!
  6. Ben creatief. Creativiteit verminderd depressieve gevoelens en isolatie. Breien, schrijven, koken, knutselen en bouwen met je kinderen, schilderen. Alles werkt!
  7. Gezonder eten voor gezondere hersenen en lijf.
  8. Lees! Lezen zorgt voor ontwikkeling, meer kennis en een grotere woordenschat. Daarnaast is het nog gezond ook. Zo verlaagt lezen je stressniveau, bevordert het je focus en concentratie, analystische vaardigheden, geheugen en houdt lezen je hersenen actief waardoor je minder kans hebt op Alzheimer en dementie.
  9. Breng structuur aan in je dag. Het houdt je actief waardoor er weinig tijd is voor negatieve gedachten.
  10. Denk na hoe je straks wilt terugkijken op de corona pandemie en hoe je erover praat met anderen. Zorg dat het een positief verhaal is!

#naarmorgen

Inspiratie

Video van Laurie Santos voor World Economic Forum op 23 april 2020.
How quarantaine can potentially impact your mental health – for the better door Annamarie Houlis voor Shape op 23 april 2020.
Govers really are happier than takers door Alan Mozes op Medicinenet.com op 15 augustus 2017.
How I got through sel-isolation during a breakdown door Anya Meyerowitz in Red op 24 april 2020.