Bevlogen medewerkers

De winst van een purpose-gedreven organisatiecultuur

Introductie

De purpose is een absolute must-have om de potentie van jouw organisatie beter te benutten. Met het beantwoorden van één vraag creëer jij direct waarde en winst voor jouw bedrijf; Waarom doen we wat we doen?

Bedrijven met een purpose-gedreven organisatiecultuur handelen vanuit hun motivatie in alle bedrijfsprocessen en creëren hiermee betrokkenheid, focus én een sterkere bedrijfsreputatie. Maar er is meer! Volgens de Meaningful Brand Index:

  • Presteren merken met een purpose gemiddeld 120% beter dan “traditioneel” denkende en opererende merken;
  • Switcht 91% van merk of bedrijf als een ander merk met dezelfde prijs en kwaliteit wel een hoger doel zou nastreven dan enkel winst;
  • Zou 76% een bedrijf met een purpose aanbevelen, terwijl tegelijkertijd 90% van de mensen aangeeft een bedrijf te boycotten als zij merken dat ze niet goed handelen op sociaal-maatschappelijk vlak;
  • Houdt 81% van de respondenten rekening met de purpose van een bedrijf als ze ergens gaan solliciteren.

Dus heb je het antwoord op die ene vraag?

Aan de slag

Zo bevorder jij een purpose-gedreven cultuur in jouw organisatie.

Stel een Mastermind of werkgroep samen.

Ontwikkel de purpose van jouw bedrijf én de bijhorende kernwaarden (waarmee de purpose wordt uitdragen).

Licht de organisatiestructuur en werkprocessen door. Is de purpose overal het uitgangspunt?

Werf nieuwe medewerkers waarvan hun persoonlijke purpose én/of kernwaarden passen bij die van het bedrijf.

Identificeer de purpose-gedreven medewerkers. Zij zijn diegene die weten hoe en waar zij impact kunnen creëren, zijn van nature betrokken en loyaal, nemen verantwoordelijkheid en ontwikkelen zich tot ware leiders.

Waardeer deze medewerkers en stel ze aan als ambassadeurs. Laat hun een bijdrage leveren aan initiatieven om de purpose-gedreven cultuur te bevorderen (bijvoorbeeld een workshop over de individuele bijdragen);

Borg je kernwaarden in de feedbackgesprekken met medewerkers en competentietrainingen;

Bewaak de continuïteit. Loop rond, maak contact en kom regelmatig bijeen met de werkgroep voor reflectie.

****

Leiders houden zichzelf én anderen bevlogen. Wanneer start jij? #naarmorgen


Gerelateerde blogposts

Meer blogposts>