Inleiding

Om medewerkers beter te laten functioneren gebruiken vele organisaties instrumenten als een beoordelingscyclus en een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Prima instrumenten; lekker efficiënt, makkelijk te verwerken en goed in te plannen.

Maar impact creëren kan iedere dag.

Want medewerkers verwachten vooral een luisterend oor. Feedback over hun functioneren, een gesprek over hun verdere ontwikkeling of om simpelweg een schouderklopje in ontvangst te nemen. We willen af en toe gewoon even de aandacht nietwaar?

Onze leiders denken er echter luchtig over; “de deur staat immers altijd open”.

Maar luisteren is meer.

“Listening is the most critical business skill of all. The difference between great and mediocre business leaders is the ability to listen” (Bernie Ferrari).

Goede luisteraars creëren een emotionele connectie en maken van ieder gesprek een positieve ervaring.

  • Ze schakelen externe factoren zoveel mogelijk uit;
  • Zorgen voor warmte; veiligheid en vertrouwen;
  • Stellen vragen, gaan op ontdekking;
  • Werken samen; ze opperen suggesties en creëren mogelijkheden (en verdedigen niet!).

Een duurzame relatie met je medewerkers creëer je door (ook) te luisteren. Altijd en overal (wacht niet af!). Dan alleen functioneren medewerkers in hun kracht. En dát is nou juist het doel.

Luisteren is een belangrijke leiderschapsvaardigheid en kun je zelf ontwikkelen. Begin vandaag nog!

Betrokken leidinggevenden hebben betrokken medewerkers. #naarmorgen


Laatste nieuws

Loading RSS Feed

Meer nieuws>


Naar Morgen

Het tonen van betrokkenheid is een leiderschapsvaardigheid en komt aan bod in ons boek De route naar morgen – Werken aan persoonlijk leiderschap voor leidinggevenden. Als werkboek verkrijgbaar in de winkel.


Ook interessant