Door de toenemende arbeidsparticipatie hebben we het drukker dan ooit. We draaien onze dagen als machines. Kinderen naar de crèche. In de file. Op kantoor. Output. Controle. En gaan weer naar huis. Iedere dag. Doen we echt wat we willen? Is dit het beeld dat we voor ogen hebben als we de collegebanken verlaten? Willen we ons echt iedere dag laten vertellen wat we moeten doen en hoe we het moeten doen?

De ‘Millenials’ in ieder geval niet, zo blijkt uit onderzoek van PWC. Een paar conclusies:

  • Millenials (of generatie Y, geboren tussen 1980 en 2000) vormen in 2020 50% van de wereldwijde beroepsbevolking. Het aantrekken en behouden van deze generatie is een belangrijke uitdaging voor werkgevers.
  • De online toegang tot kennis vormt een belangrijk kenmerk van deze generatie, wat een verandering teweeg zal brengen in menig bedrijfsmodel.
  • Delen is in, autoriteit en hiërarchie zijn uit
  • Ze hebben de wens om continue te leren en zich te ontwikkelen in een hoger tempo dan we gewent zijn. In 2014 heeft 25% van de werknemers tenminste zes werkgevers, in 2008 was dit nog 10%.
  • De carrièremogelijkheid is een belangrijke voorwaarde bij de keuze van een werkgever, maar liefst 65% laat zich hierdoor beïnvloeden. Bonussen maken plaats voor persoonlijke ontwikkeling en een goede balans tussen werk en privé. Nu nog verschillende werelden, straks geïntegreerd door flexibele werktijden.
  • Ruim een derde kiest voor een werkgever die maatschappelijke betrokkenheid toont. Zij ambiëren een baan waarbij zij waarde creëren en hierdoor trots kunnen zijn op hun werkgever. Mocht dit niet overeenkomen kiest 86% ervoor een andere baan te zoeken. Een voorbeeld hiervan is de financiële sector. 30% van de Zwitserse respondenten geeft in dit onderzoek aan niet meer in deze sector te willen werken als gevolg van hun rol in de financiële crisis.

Leiders hebben de belangrijke uitdaging om medewerkers betrokken te houden met arbeidsschaarste en steeds meer millenials op de arbeidsmarkt in het vooruitschiet.

In toenemende mate willen medewerkers ruimte voor ontwikkeling en flexibiliteit. Beoordeeld worden op output in plaats van werktijden. Zelf verantwoordelijkheid nemen. Een reputatie waar zij trots op kunnen zijn. Duurzaamheid. Voor zo’n organisatie willen zij werken. Met hart en ziel. Unilever bijvoorbeeld. Wie volgt?

 

Naar Morgen

Wij brengen betrokkenheid.

Vanuit onze motivatie om ieders potentieel te benutten is het ons hoogste doel om een context te creëren waarin jullie medewerkers op een dusdanige wijze waarderen, dat zij het ouderschap naar ieders behoefte kunnen invullen én zich continu, op een toegankelijke, wijze kunnen blijven ontwikkelen.

Hiervoor inspireren en begeleiden wij met initiatieven die leiderschap bevorderen; initiatieven die mensen samenbrengen, in hun kracht zetten en waarmee de wereld een beetje beter achterblijft.

De eindbestemming is helder: Impact!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.