De maatschappij is in beweging. Nadat de afgelopen jaren is gefocust op voornamelijk efficiency en economische groei, hebben organisaties tegenwoordig de uitdaging om weer een blik te werpen op de omgeving. Herstellen in plaats van beschadigen. Verantwoordelijkheid nemen. Het milieu. De zorg voor onze medewerkers. Kwaliteit in plaats van kwantiteit. Transparantie. De volgende generatie. Waarde toevoegen. Geven in plaats van nemen. Ten behoeve van de reputatie van de organisatie.

Een media hype is tegenwoordig eenvoudig te creëren met social media en primetime televisieprogramma’s waar misstanden in ketens of slechte consumentenservice kijkcijferkanonnen zijn. Dat willen we niet!

Desondanks klinkt het als investeren. Herstellende van de financiële crisis en dus geen prioriteit.
We denken aan de inkoop van (dure) kennis en nog meer werk. Maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het gaat als volgt.

De route naar Morgen

De eerste stappen naar maatschappelijke betrokkenheid zien er zo uit.

  • Erken als directie de betrokkenheid van de organisatie bij maatschappelijke ontwikkelingen en plaats deze waarde op de (gedeelde) eerste plaats.
  • Kondig maatschappelijke betrokkenheid als directie persoonlijk aan in organisatie (in alle overlegorganen/nieuwsbrief etc.)
  • Creëer team met koplopers. Breng de koplopers (of innovators) uit de organisatie bijeen laat je verassen door de positieve energie. Koplopers zijn diegene die houden van vernieuwing. Zij denken niet in beperkingen, maar in kansen. Zij maken het verschil. De innovatietheorie van Rogers vormt hierbij de basis. Zie ook: Hoe herken je een koploper? Zorg ervoor dat iedere (relevante) discipline is vertegenwoordigd vanuit de organisatie
  • Plaats de maatschappelijke betrokkenheid op de agenda’s van alle relevante overlegvormen in de organisatie en geef team commitment vanuit directie
  • Laat concreet plan ontwikkelen door het team (inclusief kpi’s en verantwoordelijken) en zorg voor een goede rapportage vanuit het team
  • Deel! Laat iedereen weten dat je bezig bent met het toevoegen van waarde voor je medewerkers, klanten en de volgende generatie.

Naar Morgen

 

Wij brengen betrokkenheid.

Vanuit onze motivatie om ieders potentieel te benutten is het ons hoogste doel om een context te creëren waarin jullie medewerkers op een dusdanige wijze waarderen, dat zij het ouderschap naar ieders behoefte kunnen invullen én zich continu, op een toegankelijke, wijze kunnen blijven ontwikkelen.

Hiervoor inspireren en begeleiden wij met initiatieven die leiderschap bevorderen; initiatieven die mensen samenbrengen, in hun kracht zetten en waarmee de wereld een beetje beter achterblijft.

De eindbestemming is helder: Impact!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.